Straipsniai

Ko turėtume išmokti iki vaiko gimimo

Tai, ką turėtume išmokti iki vaiko gimimo

Šiais laikais, kai planuojame net ir mažiausius dalykus, kurie kadaise atrodė paprasti, pavyzdžiui, susitikimas su draugais, pertraukos, vizitas pas kirpėją, dažnai vaikai irgi yra planuojami. Nesigilinsime į tai, ar pavyksta tuos planus įgyvendinti, koks procentas vaikų gimsta pagal planą, koks tuos planus pajuokia ir nepaiso. Pakalbėkime apie tai, kaip tėvai galėtų pasiruošti vaiko atėjimui. Net jei tas vaikas neplanuotas, paprastai turim tam 7-8 mėnesius nuo supratimo, kad taip, būsime tėvais, iki to momento, kai išvystame savo naują brangenybę, pakeisiančią mūsų gyvenimus negrįžtamai.

1. Savo emocijų, ypač pykčio, apmaudo, išliejimas ant kitų, ypač silpnesnių. Ar paspiriate ne vietoje pasipainiojusią katę? Ne? Puiku. O jei ji užlipa jums ant kelių, pajudina ranką ir jūs apsiplikote karšta arbata, ar baratės ant katės? Priklauso nuo nuotaikos? Būtent! Tikslas – suprasti, kad jei katė galėjo išpilti jūsų arbatą, jūs tą arbatą netinkamai laikėte. Todėl, kai taip atsitinka – pasakote atsiprašau ir tvarkote pralietą arbatą.

Šis pavyzdys tik rodo, kad mūsų emocijos dažniausiai yra susijusios su tuo, kaip mes patys matome ir vertiname situaciją, o ne su tuo, kokia ta situacija iš tiesų yra. Vaikai yra labai jautrūs suaugusiųjų emocijoms, jie neturi būdų, kaip su jomis susitvarkyti, dėl to pyktis, apmaudas, susierzinimas ir kitos karštos emocijos, nukreiptos į juos, vaikus paveikia žymiai stipriau nei suaugusiuosius.

Mes, suaugę turim išmokti, kad mes patys esame mūsų emocijų šeimininkai, net jei atrodo, kad jas mums sukėlė vaikas, tarsi specialiai palikęs lego kaladėles ant kelio taip, kad užliptume. Ne, vaikas tiesiog žaidė. Užlipom mes, nes nematėm. O kaip, jei vaikas išpylė pieną? Tų situacijų gali būti begalės, kai atrodys, kad turim teisę pykti ant vaiko. Gal ir turim, bet mes esam suaugę ir tą teisę galim pasilaikyti sau, nerodyti pykčio vaikui. Taip padovanodami ramią vaikystę, suteikdami pagrindą augimui ir savęs bei pasaulio pažinimui.

 

2. Žaisti su vaiku. Kaip vaikus maitinti, maudyti, mes tikrai išmoksime, gyvenimas privers. O va, kaip žaisti su vaiku, gyvenimas gali ir nepriversti išmokti. Gali atrodyti, kad mokam arba, kad nereikia su tais vaikais žaisti, jiems ir vieniems gerai. Arba, kam iš viso reikia žaisti, geriau ko nors pasimokyti. Stop. Žaidimas yra vaiko augimo priemonė, būdas, metodas, mokytojas, dar galite prigalvoti visokių žodžių. Tačiau jie nepakeis esmės – mes nepakankamai vertiname žaidimą, kuris yra pagrindinė, svarbiausia vaikų mokymosi sąlyga.

Iš kitos pusės – žaidimas yra super maloni veikla, kuri suteikia pasitenkinimo, sukuria „senus gerus prisiminimus“ ir sukelia šypsenas. Argi nenorite būti tuose vaiko prisiminimuose, kurie kelia geras emocijas? Argi nenorite sau susikurti tokių prisiminimų, kad tuomet, kai užeis „ta baisioji paauglystė“, turėtumėte, kur paganyti savo mintis? Išmokite žaisti.

Ar tai reiškia, kad turite išmokti kuo daugiau įvairiausių žaidimų? Ne, tikrai ne. Žaisti su vaiku – tai kartu fantazuoti, įsivaizduoti, kurti savo žaidimų pasaulį, kažkiek nutolusį nuo realybės, bet smagų ir vienijantį. Tai ir žodiniai pokalbiai vienas kitą mėgdžiojant su kūdikiu, tai ir bėgiojimas bei šokinėjimas su trimečiu, atrandančiu savo galias, tai ir „namų“ ar „darželio“ žaidimas namie su penkiamečiu bei lobių ieškojimas su septynmečiu. Svarbiausia – pajausti akimirkos malonumą, sekti paskui vaiką ir, prisiminus savo vaikystę, kurti, kurti, kurti...

 

3. Bendrauti su vaiku. Ar jums sekasi susikalbėti su vaikais? Ar galite išklausyti jų pasakojimų, ar randate atsakymų į jų klausimus? Jei taip, tai puiku, tačiau tobulumui ribų nėra! Ar žinote, kokios frazės labiausiai praverčia bendraujant su vaikais? Ne, tikrai ne „o mano laikais“ arba „kokios spalvos yra šita mašinytė?“. Geriausios frazės bendraujant su bet kokio amžiaus vaikais yra „O!“, „geras!“, „Matai, kaip?“, „Ką tu sakai?“. Taip, teisingai supratote – visos tos, kurios reiškia nuostabą, norą žinoti daugiau, smalsumą. Ir vaikai jums pasakos. Savo nesuprantama kalba kūdikiai, kiek suprantamesne paaugę, ateis pakalbėti net ir paaugliai. Nes vaikams svarbus yra mūsų, suaugusiųjų dėmesys, toks, kuriuo jie neturi dalintis su niekuo kitu, toks, kuris skirtas tik jiems, toks, kuris rodo – man svarbu, ką tu pasakoji, man įdomu, tęsk.

Ir kažkada vaikai ims jūsų klausytis, klausti patarimų. Nes matys, kad jūs matote pasaulį, klausotės jų ir pasaulio ir greičiausiai turite, ką pasakyti. Ir tai bus labai geras jausmas, pateisinantis visus nutylėjimus, kai taip norėjosi pasakyti „o mano laikais“, kai norėjosi pamokyti „ar aš nesakiau“, pamoralizuoti „jei būtum manęs paklausęs...“ Kas pasakė „tyla gera byla“, galimai turėjo minty pokalbius su vaikais – visuomet geriau yra daugiau klausyti nei kalbėti. Aišku, dar reikės atlaikyti mažųjų klausimus, kurie pilsis kaip lietus rudenį.

Ką reikia atsakyti į vaikų klausimus? Tiesą! Taip, ir tik į tai, ko jie klausia. Jei klausia, „iš kur aš atsiradau“, tai nereiškia, kad klausia apie visus devynis mėnesius. O ką reiškia? Nežinia, reikėtų pasiteirauti paties vaiko – o kaip tu manai? Tuomet galim sužinoti, apie kurią proceso dalį ir kokiu lygmeniu vaikas klausia – iš dangaus, iš minčių, iš mamos ir tėčio ar iš gimdos. Jei skaitote įdėmiai, tai turbūt jau supratote, kad į vaikų klausimus reikia atsakinėti įdėmiai – pasiaiškinti, apie ką iš tiesų jie klausia ir atsakyti tik į tai. Nes jei leisimės į savo prisiminimus, moralus, biologijos ar fizikos pamokas, vaikai nustos mūsų klausyti. Jei tai nėra jūsų tikslas – pirma išsiaiškinkite, ko nori jūsų vaikas, kokio atsakymo.

 

4. Padėti tuomet, kai reikia vaikui, o ne jums. Atrodo, kad šie pagalbos poreikiai turėtų persidengti, tačiau taip tikrai nėra. Ir pirmąsias pamokas gauname iš dvimečių. Tačiau turėtume apie jas žinoti jau tuomet, kai į rankas gauname naujagimį.

Kodėl yra blogai padėti tuomet, kai mums atrodo, kad reikia padėti? Vaikai tai priima kaip per didelę kontrolę, kuria vieni apsidžiaugia ir atiduoda jums savo gyvenimo vairą, o kiti ima tam prieštarauti ir tarp jūsų buvęs trapus ryšys ima irti kaip blogai susiūtas paltas per siūles. Pagalba neprašant atima iš mūsų galimybę pasijausti galinčiais – dalis tos pagalbos iš tiesų nėra reikalinga, vaikas galėtų susitvarkyti pats. Dalis tos pagalbos atima galimybę išmokti paprašyti pagalbos, kai jos reikia, nes ji visuomet yra. O kai jos nebus, nebus ir įgūdžio, kaip paprašyti. Dar kita dalis nudrąsina – yra kitų, kurie moka geriau už tave, leisk jiems, tu nesugebėsi. Ir kita dalis dar atima galimybę suvokti save realiai – su negebėjimais, su realiu supratimu, kad man nesigauna, nesu visagalis, turiu paprašyti, kad man padėtų.

Geriausi mokytojai šiam įgūdžiui – dvejų metų pypliai, ryžtingai užprogramuoti sakyti „aš pats!!“, „Aš pati!!“ net ir tose situacijose, kurios jiems akivaizdžiai dar ne pagal jų dydį. Ir net kai mums akivaizdu, kad vaikas nepajėgs – svarbu sulaukti to momento, kai pats vaikas tai pripažins. Tuomet galima atsiklausti, o gal galiu tau padėti? – ir gavus teigiamą atsakymą, padėkojus padėti išsisukti iš situacijos. Kita grupė, kuri gali padėti jums išmokti šio gero įgūdžio – tai paaugliai. Pabendraukite su jais ir jie gana greitai pastatys jus į vietą – neprašau, vadinasi neaiškink, nedaryk už mane, aš turiu susigaudyti savo gyvenime, daryti savo klaidas.

Jei išmoksite nesikišti ir nebandyti vaikams padėti, kai jie neprašo, iki vaiko gimimo, jis jums nepadėkos, nes vaikai už tokius dalykus nedėkoja. Bet tuomet vaikas galės užsiimti pats savimi – kai matysite, kad vaikas ramus, nesiūlysite savo žaislų, užsiėmimų, veiklų – vaikas išmoks pats užsiimti, nereikalaudamas iš jūsų linksmintojo vaidmens. Tuomet sudarysite vaikui galimybę geriau suprasti savo galias ir ribotumus, išmokti paprašyti pagalbos, o svarbiausia – išlaikysite gerą ryšį, nes vaikas nesijaus perdėtai kontroliuojamas ten, kur jūs tiesiog norėjote pabūti geri ir padėti.

 

5. Ramumo. Šito gėrio jums prireiks daug ir nuo to, kaip jūs mokėsite prisišaukti jį sunkiausiose situacijose, priklausys jūsų psichinė sveikata, šeimyniniai santykiai ir vaiko gerovė. Taip, tiek daug. Jau dabar galite pradėti mokytis medituoti, išlikti ramiais, kai troleibuse jus pastumia, kai kaimynas apkaltina visiškai be pagrindo arba kai darbe nepasiseka. Visa tai jums labai pravers.

Ramūs tėvai – ramūs vaikai. Žinoma, kai ramūs vaikai, tai tėvams būti ramiems yra žymiai lengviau. Bet niekas nežada, kad jūsų vaikas bus ramus, todėl reikia pasiruošti iš anksto. Vidinis tėvų ramumas yra tai, kas padeda vaikams atlaikyti jų skaudulius, sunkumus ir nuovargius. Tai yra tai, kas padeda paaugliams suprasti, kad jų jausmai yra jų reikalas ir jų jausmai nėra jie patys – juos galima suvaldyti. Tai yra tai, kas apgaubia vaikus ir suvynioja į apsauginius sluoksnius, kurie saugos juos ne tik vaikystėje, bet ir visą gyvenimą.

Taip! Šeimos parama yra labai svarbi ir žmonės, ją turintys, sėkmingiau įveikia sunkumus ir traumas, o šeimos parama kyla iš to, kad šeima išlaiko ramumą ir sveiką protą įtemptose, stresinėse situacijose. Jei sunku, o tėvai susinervinę dar šaukia – tai jokia parama, tik papildomas krūvis. Gali padėti supratimas, kad vaiko jausmai yra vaiko, nebūtina jais persiimti. Gali padėti supratimas, kad vaiko jausmų atlaikymas yra didžiulė parama pačiam vaikui.

Vairuojate? Kai nebesikeiksite, kad kažkas užlindo, nepraleido ar puolė pas jus po ratais – jau būsite pakeliui į vidinę ramybę. Dar svarbu prisiminti, kad nuovargis, alkis, neišsimiegojimas apsunkina žaidimo sąlygas ir tuomet ramybę atstatyti yra dar sunkiau. Taigi, teks ir treniruotis pasunkintai – su iš išorės kylančiais reikalavimais, su ribotais laiko, miego ar valgio resursais. Pirmyn!

 

6. Išmokti apie save ir savo gyvenimą. Turbūt nėra žmonių, kurie nebūtų patyrę neigiamų dalykų savo gyvenimuose, tačiau ne visi įsisąmoniname, kaip jie veikia mūsų dabartinį gyvenimą. Prievarta, smurtas, neigiamos emocijos, grubi kitų kalba su mumis – visa tai nusėda mumyse ir išlenda tuomet, kai esame silpniausi – pavargę, nelaimingi, stresinėje situacijoje. Ir tuomet imame elgtis visai ne taip, kaip norėtume. Iš mūsų atminčių klodų iškyla smurtinė kalba, smurtiniai veiksmai, kurių po to gailimės, nesuprantam, kaip čia nutiko. Arba priešingai – pasiduodam, atsiribojam ir paliekam situaciją, nors atrodo, kad kaip tik reikėjo imtis ir ją spręsti.

Vaikai paprastai yra nuolatinis streso šaltinis tėvams. Dėl to labai svarbu išsiaiškinti savo traumas, skaudulius, neišspręstus konfliktus iki vaiko gimimo, kad nereikėtų po to gailėtis dėl savo žodžių, veiksmų ar vengimų. Ir turint vaikų nelabai lieka laiko papildomam dėmesiui sau, tenka laukti, kol vaikas paaugs, o tuomet jau gali būti vėlu.

Pasirūpinus savo skauduliais mes galime tapti jautresni vaikams. Dažnai mūsų pačių skauduliai yra atsinešti iš mūsų vaikystės ir todėl jie gali trukdyti mums suprasti mūsų pačių vaiką taip, koks jis yra, be papildomo mūsų patirčių šydo. Galim imti pernelyg globoti savo vaiką, jam pavydėti arba netikėtose vietose net jį skriausti. Turime patys būti stiprūs, kad galėtume pasirūpinti savo vaiku. O praeityje nutikę sunkumai mus silpnina tol, kol mes juos perdirbame ir susidedame į savo patirčių ir pamokų skyrelius.

 

7. Išmokti auginti save. Vaikai yra jūsų veidrodis. Jie tiesiogiai mėgdžioja tai, ką mes darome, ką sakome, net tai, ką mąstome. Vėliau ima filtruoti ir atsirinkti ir tuomet tai, ką ir kaip darome, tampa dar svarbiau – nes jei mūsų vertybės teisingos, jei jų laikomės neveidmainiškai, jei išliekame tiesūs ir nuoširdūs – vaikai mūsų neatstumia. Jie domisi tuo, kuo gyvenam, jie palaiko mus ir padeda.

Išmokti save auginti dar svarbu ir dėl to, kad vaikams augant kils noras juos auklėti, keisti, kad jie būtų kokie nors labiau, geriau, sėkmingiau. Tačiau tai nėra mūsų darbas. Mūsų darbas – auginti save, kad vaikai turėtų, kuo sekti, kuo didžiuotis. Ir kiekvieną kartą, kai pagalvosite, oi, kaip čia dabar mano vaikas elgiasi ne taip, ką čia su juo reikia daryti – teks sugrįžti prie savęs ir galvoti, ką aš ne taip darau, kad mano vaikas ne taip elgiasi, kad man patiktų.

Savyje svarbu auginti tikrą buvimą čia ir dabar, kitų žmonių matymą, jautrumą jiems, savęs reflektavimą, supratimą, gilinimąsi į situaciją, bandymą pažvelgti iš įvairių pusių, klausymąsi, pakantumą, kantrybę, jau minėtą ramumą. Prireiks padirbėti, jei rasite siekį kontroliuoti, irzlumą, kategoriškumą, bosinimą, polinkį vadovauti ir nurodinėti, savęs ar vaiko poreikių nepaisymą, polinkį bambėti ar kaltinti kitus,

 

Kai žmonės sako, kad turint vaikų reikia daug dirbti, paprastai suprantama, kad dirbti reikia su vaikais. Tačiau teisybė yra tai, kad daug dirbti reikia su savimi, kad vaikams būtų lengva, paprasta augti šalia jūsų, mokytis iš jūsų ir atskleisti galias ir gerąsias puses, greičiausiai paveldėtas iš jūsų ar jūsų protėvių. Pasistenkite dėl vaikų ir turėsite gerą ryšį visuomet, net jei iš išorės atrodys, kad juodai pykstatės, net kai pakliūsit į nepalankias gyvenimo situacijas ar vaikas patirs sunkumų. Juk to jūs ir norėtumėte savo santykiui su vaiku, ar ne?

 

© Monika Skerytė-Kazlauskienė

Puslapyje skelbiami tekstai yra VšĮ Vaiko psichologijos centras kūrybinė nuosavybė

Apie ką rašom

Tag Cloud Example